Палеонтологи уточнили вік найдавніших хижаків за допомогою медузи

Фото: m24.ru/Михаил Сипко

Російський палеонтолог довів, що хижаки існували на 20 мільйонів років раніше, ніж передбачалося, повідомляє ТАСС . Дослідник Дмитро Гражданкин виявив в кінці 1990-х років відбиток древньої медузи, встановити вік артефакту вдалося тільки в 2017 році. Виявилося, що організму приблизно 550 мільйонів років.

Як розповів керівник лабораторії палеонтології і стратиграфії докембрію Інституту нафтогазової геології і геофізики СВ РАН Дмитро Гражданкін, щоб встановити вік відбитка потрібно працювати з колекціями музеїв в Європі і Америці. Дослідник оглянув відбитки з більш молодих відкладень, вивчив біологію сучасних медуз і реконструював умови проживання стародавніх тварин.

Результати дослідження допомогли уточнити дані про еволюційні процеси. Наприклад, вони дозволяють припустити, що кругообіг органічної речовини, наситившись атмосферу землі киснем, повинен був протікати швидше з появою медуз 550 мільйонів років тому. Після смерті тварини брали активну участь в цьому процесі.

У той же час на Землі стався великий екологічна криза, яка призвела до першого в історії вимирання тварин. Можливо медузи були одним із симптомів катастрофи, вважає Гражданкін.

Знайдену медузу назвали бьярмов (так вікінги позначали на своїх картах Біле море, де знайшли відбиток). Артефакт назавжди поставив крапку в питанні про те, чи можна вважати медуз одними з найдавніших тварин.

Поява цих організмів одночасно можна вважати і початком історії хижаків. Раніше вважалося, що вони з'явилися приблизно 530 років тому, через 40 мільйонів років після перших тварин взагалі. Вік бьярмов це спростовує.

Медуза збереглася до наших днів зовсім випадково: бьярмов потрапила в потік води з дрібною галькою і піском, вони забилися в дзвіноподібний тіло медузи і змусили її опуститися на дно. Там її остаточно засипало. Зазвичай медузи з потоків води потрапляють на поверхню, тому таке поховання - теж відкриття.