Америка загине від виверження вулкана

Американці знову в паніці - недавно вчені повідомили про те, що гігантський вулкан, розташований під знаменитим Єллоустонський парком, може незабаром прокинутися. А якщо це станеться, велика частина Північної Америки перетвориться на пустелю. Втім, так вважають лише вулканологи. А ось сейсмологи думають, що висновки колег поспішні і необ'єктивні. Американці знову в паніці - недавно вчені повідомили про те, що гігантський вулкан, розташований під знаменитим Єллоустонський парком, може незабаром прокинутися

Фото: AP

Американські вчені, схоже, знову напророкували черговий кінець світу. Ну, можливо, не все світла, а тільки однієї його частини, коротко званої США. Згідно з розрахунками вулканологів, гігантський древній вулкан, на руїнах якого нині перебуває Єллоустонський національний парк, знову починає подавати ознаки активності. Про це свідчить той факт, що згідно з показаннями приладів швидкість підняття грунту в околицях древнього вогнедишного монстра за останні три роки зросла втричі.

Однак сейсмологи відносяться кілька недовірливо до здобутків колег і поспішають заспокоїти налякане місцеве населення. За їхніми даними, боятися нового виверження не варто, оскільки сейсмічна активність, навпаки, впала. Отже, що називається, найшла коса на камінь - вулкан поки мовчить, а представники двох суміжних наукових дисциплін вже готові розпочати бійку між собою. Хто ж в підсумку прав - спостерігачі за вулканами або провісники землетрусів?

Читайте також: Помпея XX століття: вулкан вбив 23 тисячі осіб

Насправді точність прогнозів, і тих і інших, досить сумнівна. Справа в тому, що вивчення глибинних процесів в товщі земної кори і мантії, від яких залежить "сон" або "пробудження" вулканів, до сих пір ведеться виключно за допомогою сейсмічних вимірювань. Чутливі прилади реєструють кожне найменше коливання, після чого вчені починають ламати голову над питанням: а що це значить? В результаті один і той же результат роботи сейсмографа можна інтерпретувати зовсім по-різному.

Крім того, така річ, як пророцтво того чи іншого геологічного події, найчастіше робиться на основі побудованої комп'ютерами моделі процесів, що відбуваються. Ну, а точність таких моделей - ви самі розумієте яка, адже навіть найпотужніші ЕОМ здатні проаналізувати вплив на процес двох-трьох чинників, а насправді їх десятки, якщо не сотні. З подібним аналізом жоден комп'ютер не впорається.

Фото: AP

Проте давайте подивимося на картину, намальовану вулканології. Багаторічні вимірювання показують, що швидкість підняття гігантської вулканічної кальдери (западини, що утворилася на місці зруйнованого виверженням вулкана) в Йеллоустонськом національному парку з середини 2004 року почала різко збільшуватися. Ці дані були опубліковані в свіжому номері журналу Science і відразу викликали паніку серед неспеціалістів.

До слова сказати, збір даних був вельми грунтовним. У своїх дослідженнях вчені з Юти використовували дані глобальної навігаційної супутникової системи GPS, а також радарні вимірювання з борта одного з європейських картографічних супутників. За їхніми даними, швидкість підняття грунту на цей момент досягла семи сантиметрів на рік, що більш ніж втричі перевищує середні значення.

Крім того, комп'ютерне моделювання джерела обурення дозволяє вченим припустити поступове розширення площі підстави підземного супервулкана, складову зараз близько 1200 квадратних кілометрів. Цікаво, що цей донний ділянку, що знаходиться на глибині десяти кілометрів, збігається з магменной порожниною (порожнеча в породі, заповнена гарячою магмою) в земній корі, виявленої за допомогою сейсмічних вимірювань. Згідно обчислень американських фахівців, обсяг гарячого речовини в підставі збільшується зі швидкістю близько 0,1 кубічного кілометра на рік. Це узгоджується з підрахунками кількостей магми, необхідних для підживлення неспокійного сейсмічного ділянки теплом.

Виходячи з цього, дослідники вважають, що основною рушійною силою процесу підняття земної кори в даному місці є природна циркуляція холодних і гарячих шарів лави. Разом з тим не можна виключати і можливість збільшення потужності потоку гарячої магми, живить вулканічну зону. Подібні явища часто говорять про те, що найближчим часом вулкан може прокинутися.

Вулканологи жартують, що на даний момент стежити за Йєллоустоні - все одно що перебувати в одній клітці зі сплячим тигром, кожний новий рух якого змушує тремтіти. Проте в даному випадку вони здогадуються про причини цих дивних природних явищ. На їхню думку, прискорення підняття земної кори викликано змінами, які відбулися в глибинній структурі, так званої гарячій точці - нерухомого ділянки мантії (шару, що лежить під земною корою), в якому відбувається підняття гарячої магми. А таке також часто трапляється перед пробудженням вогнедишного монстра.

Слід зауважити, що даний вулкан привертає увагу вчених вже давно. Докладні дослідження Йеллоустонского парку, знаменитого преждевсего своїми гейзерами, почалися ще в середині ХХ століття. Вже тоді вчені прийшли до висновку, що його гігантська кальдера (70 на 30 кілометрів) явно вулканічного походження. Звичайно, розум відмовлявся вірити в існування вулканів таких розмірів, тому знадобилися ще багато років досліджень і теоретичних розробок, перш ніж була розроблена модель функціонування Йеллоустонського гіганта.

Фото: AP

В ході них стало відомо, що останні три виверження цього гіганта відбувалися два мільйони років тому 1300 тисяч років тому і 630 тисяч років тому. Таким чином, напрошувався висновок, що вони більш-менш періодичні і даний період становить близько 650 тисяч років. А це значить, що до наступного виверження залишилося зовсім небагато часу (зрозуміло, за геологічними годинах) - всього якихось ... 20 тисяч років.

Причому геологи встановили, що останнє виверження Йеллоустонського супервулкана пройшло досить бурхливо. Вибух вивільнив 250 кубічних кілометрів пилу, каменів і попелу, які накрили велику частину західного схилу гори шаром товщиною в 20 метрів, і залишив за собою кратер, в якому в наші дні знаходиться величезне озеро Йєллоустон. Загальна ж площа цього геологічного новоутворення перевищила 2400 квадратних кілометрів.

Не дивно, що прогнози щодо того, що буде з США в результаті нового виверження, дуже невтішні. Вчені говорять, що події розгортатимуться, як при вибуху величезної ядерної бомби. За кілька хвилин замість парку утворюється величезний кратер і загинуть сотні тисяч людей, причому багато задихнуться від хмари отруйних газів, які вилетять на поверхню разом з лавою. В атмосферу вирвуться кілька тисяч кубічних миль золи і попелу, які за пару годин покриють весь захід США. Крім того, півтораметровий шар подрібненої пемзи приховає під собою вулиці Лос-Анджелеса і Сан-Франциско. В результаті зупиниться весь рух, частина країни виявиться відрізаною від навколишнього світу.

Однак експерти вважають, що самим згубним для людей виявиться викид в атмосферу найдрібніших частинок. Маси попелу блокують проходження сонячного світла. Це загрожує так званої вулканічної взимку - кліматичним зміною, при якому середня температура біля поверхні Землі не перевищуватиме -25 ° С. І хоча подібна зима триватиме максимум півтора року, на думку екологів, вона може привести до різкого скорочення кількості рослин (які не зможуть фотосинтезировать) і, відповідно, загибелі від голоду харчуються ними тварин і людей.

Втім, подібний сценарій насправді теж не що інше як модель. Насправді людство ще жодного разу не спостерігало подібних катастроф, тому точно сказати, як будуть розвиватися події, ніхто не може. Точно так само не зрозуміло, коли ж слід чекати пробудження вулкана. Математики на підставі нових даних за допомогою комп'ютерів встановили, що виверження слід чекати в 2075 році. Однак через деякий час з'ясувалося, що події розвиваються набагато швидше. Результат довелося скоригувати, і страшна дата наблизилася. Виходить, що вулкан прокинеться в проміжку між 2012 і 2016 роком, причому перша цифра, на думку аналітиків, виглядає швидше.

Проте багато сейсмологи вважають, що всі ці висновки досить суб'єктивні і передчасні. Деякі навіть говорять про те, що все це приклад неохайного дослідження, що має на меті спеціально посіяти паніку серед людей, для того щоб вибити з бюджету нові гранти на "запобігання катастрофи" (за сценарієм горезвісної "Проблеми 2000"). За їх даними, в даний час для виверження немає ніяких сейсмічних передумов. Насправді число підземних поштовхів в долині скоротилося вдвічі: вчені зафіксували менше тисячі струсів за останній рік, хоча зазвичай їх було понад дві тисячі.