«Сови» виявилися соціальнішим «жайворонків»

peacay / Flickr

«Сови» мають більшу кількість соціальних зв'язків, ніж «жайворонки», в той час як останні частіше спілкуються зі своїми знайомими. До такого висновку прийшли фінські і данські дослідники, які проаналізували активність більше двохсот чоловік. Робота вчених доступна на сервері препринтів ArXiv.org.

Життя більшості істот на Землі, в тому числі і людини, підпорядкована циркадних ритмів - до циклічних коливань інтенсивності біологічних процесів, які пов'язані зі зміною дня і ночі. Проте, у людини також спостерігаються індивідуальні відмінності в добової активності, які описуються трьома відомими хронотіпамі - «сова», «жайворонок» і «голуб». «Сови», як правило, найбільш активні у вечірньо-нічний час і прокидаються ближче до полудня; «Жайворонки», навпаки, прокидаються рано вранці і активні в першій половині дня; «Голуби» вважаються перехідним типом - їх активність протягом дня постійна, встають вони пізніше «жайворонків», а лягають спати приблизно за годину до півночі.

Очевидно, що хронотип впливає на те, як люди контактують один з одним. Логічно припустити, що «сови», наприклад, будуть частіше спілкуватися з іншими «совами», ніж з «жайворонками». Проте, великих досліджень, присвячених соціальних взаємодій між представниками різних хронотипів, майже не проводилося.

Вчені з Університету Аалто і Копенгагенського університету провели експеримент. Вони роздали добровольцям тисячу мобільних телефонів, на яких стояло спеціальний додаток. Воно відстежував активність користувача в протягом дня - наприклад, як часто він користувався мобільним пристроєм або скільком людям він дзвонив і писав. За допомогою цієї програми вчені обчислювали «сов», «жайворонків» і «голубів».

В кінцевому аналізі використовувалися дані про 222 випробовуваних, які використовували телефон 80 відсотків часу експерименту і включали-вимикали його не менше 20 разів на день в середньому. Дослідники вважали людей «жайворонками», якщо вони були активні між 5 і 7 ранку, а «совами» - тих, хто був активний між 12 і 2 годинами ночі. Все інших учасників дослідження - більше половини добровольців - соціологи віднесли до перехідного типу. Потім вчені побудували граф, який показує соціальні зв'язки між представниками різних хронотипів. Кожен вузол в ньому представляв окремої людини, який був пов'язаний з іншими, якщо він хоча б раз комусь дзвонив або писав.

Соціальний граф; блакитним кольором показані сови, червоним - жайворонки, сірим - всі інші.

Talayeh Aledavood et al / ArXiv.org

З'ясувалося, що «сови» були пов'язані з великою кількістю людей, ніж «жайворонки», хоча останні спілкувалися з іншими учасниками дослідження частіше. Вимірювання центральності графа також показало, що «сови» мають більшу впливовістю. Крім того, представники цього хронотипівхворих виявилися гемофільної - це значить, що вони спілкуються один з одним частіше, ніж можна було б очікувати при випадковому розподілі. При цьому у «жайворонків» таку особливість вчені не помітили.

Дослідники пояснюють спостережувані відмінності тим, що більшість соціальних заходів проходять ввечері. Звиклі не спати вночі люди з більшою ймовірністю візьмуть в них участь. З тієї ж причини «жайворонки» частіше проводять час на самоті і спілкуються з меншою кількістю людей, - вважають вчені.

У минулому році компанія Microsoft розгорнула масштабний проект зі збору статистики про режими сну і неспання. Учасники дослідження носили фітнес-пристрої Microsoft Band, які реєстрували їх фізичну активність. З результатами проекту ви можете ознайомитися в нашому матеріалі .

Христина Уласович